Pejuang Al-Qassam ke Israel: Tentara Anda Masih Berada di Gaza

detikislami.com – PALESTINA – Media militer milik brigade Izzudin Al-Qassam, sayap militer Hamas merilis gambar yang menampakkan sejumlah tentara Israel yang masih ditawan pihak perlawanan Palestina di Gaza.

Di gambar tersebut ditulis pesan kepada penjajah Israel menggunakan dua bahasa, Arab dan Ibrani, teksnya berbunyi: “Tentara Anda masih berada di Gaza.” Sebagai isyarat terkait empat tentara Israel yang ditawan pejuang Al-Qassam.

BACA JUGA: Pejabat Hamas: Tawanan Israel di Gaza Tak akan Pernah Melihat Siang Hari

Sabtu (19/10/2019) bertepatan dengan delapan tahun pertukaran tawanan Wafa al-Ahrar, antara perlawanan Palestina dan penjajah Israel, satu dari kesuksesan pertukaran tawanan sepanjang sejarah konflik dengan penjajah Israel.

Brigade Al-Qassam menahan empat tentara Israel: Shaol Aron, Hadar Gholdan, Abar Aham Mongesto dan Hasyim Badwi Sayid, namun tak ada informasi rinci terkait mereka.

Hamas menetapkan syarat dalam perundingan dengan penjajah Israel, untuk membebaskan para tawanan yang dibebaskan dalam Wafa al-Ahrar, yang ditahan kembali oleh pihak Israel.

Penjajah Israel menangkap kembali lebih dari 50 eks tawanan Palestina yang dibebaskan dalam pertukaran tawanan tahun 2011, dalam pertukaran tersebut hampir separuh tawanan yang divonis berat telah dibebaskan, sedangkan pihak perlawanan membebaskan tentara Israel Ghilad Shalit, yang ditawan di perbatasan Gaza pada 2006, dan 5 tahun berada dalam tawanan pihak perlawanan Palestina.

 

sumber : islampos.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.